Article de Jordi Cuyàs, Coordinador del Pla Estratègic del Penedès.

A l’hora de les Conclusions del 7é Congrés d’ Art i Paisatge Vitivinícola del Penedès hi va haver unanimitat compartida amb els representants de l’ Administració Catalana, en que calia desenvolupar la Vegueria Penedès per assegurar un paisatge i un territori que respongués a les expectatives que es tenen sobre com hem de tractar el paisatge per que ens hi reconeguem, sigui agradable i ajudi al desenvolupament, començant per avançar en els treballs del Pla Territorial. Un Pla en que la gent del territori hi vol participar sobretot incidint en els aspectes claus: ha de ser un territori en el que s’hi puguin desenvolupar el conjunt d’activitats econòmiques, però en el que en l’ espai de la vinya, la principal activitat no ha de ser la logística sinó l’ agroalimentària. I amb un consens total en que no cal que hi passin més autovies, posant l’ accent en el futur del sistema de trens a Catalunya, activant l’ eix transversal ferroviari que alliberaria mercaderies a la plana central i donaria servei a l’ Anoia. 

I el primer òrgan que es va posar sobre la taula per desenvolupar la Vegueria va ser la Comissió d’ Urbanisme del Penedès, que hauria de fer la feina de validar i orientar el tractament urbanístic al territori amb uns criteris comuns. Actualment l’ Alt Penedès i el Garraf tramiten els criteris urbanístics a Barcelona, el Baix Penedès a Tarragona i l’ Anoia a la Catalunya Central. Aquest va ser l’ exemple més clar, però en van seguir d’ altres, com l’ Autoritat del Transport del Penedès, que ja existeix en altres zones i que hauria de vetllar per fomentar el transport públic intern de tot el Penedès. Tant sols amb aquests tipus d’ instruments, junt amb objectius clars, es podrà garantir un desplegament territorial que garanteixi un paisatge de qualitat.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *